fbpx

Slaapfases die je gedurende nacht heb. Per nacht slapen we gemiddeld 7 uur en 12 minuten. Maar wat gebeurt er eigenlijk in de tijd dat je slaapt? In één nacht doorloop je ongeveer 5 keer een slaapcyclus van zo’n 100 minuten. Een slaapcyclus bestaat uit 4 slaapfases:

1. inslaapfase

De inslaapfase is de overgangsfase tussen wakker zijn en het slapen. De korte periode van indoezelen waarin oogbewegingen langzamer worden. Je hebt moeite je ogen open te houden en valt uiteindelijk in slaap. De hersenactiviteit wordt langzaam trager. 

2. Lichte slaap

Tijdens de lichte slaap ben je ontspannen, maar kun je nog makkelijk wakker worden. Bijvoorbeeld door geluiden of een slaapstuip: een korte aanspanning van de spieren waarbij het lijkt alsof je valt.

3. Diepe slaap

Tijdens de diepe slaap ben je diep ontspannen. Je ademhaling is langzaam en het hart klopt minder snel. Je lichaam doet kracht op voor een nieuwe dag. Wakker worden is nu moeilijk.

4. REM-slaap

Na de diepe slaap kom je in de REM-slaap. Dit staat voor Rapid Eye Movement, want tijdens deze fase maak je snelle oogbewegingen (terwijl je ogen gesloten zijn) en zijn je spieren volledig ontspannen. Je ademhaling en hartritme zijn onregelmatig en je bloeddruk stijgt. Dit is ook de fase waarin je droomt, en wordt daarom ook wel de droomslaap genoemd. 

De diepe slaap en de REM-slaap zijn het belangrijkst. De diepe slaap zorgt voor lichamelijk en geestelijk herstel.

Lees hier mijn slaaphouding.

Om onze website voor jou nog beter te maken, gebruiken wij cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). Ook willen we cookies plaatsen om je bezoek aan onze website jou makkelijker te maken.