fbpx

Je slaaphouding is de houding die je aanneemt bij de inslaapfase. In deze fase ga je van wakker zijn naar daadwerkelijk slapen. De inslaapfase begint pas echt op het moment dat je een beetje begint weg te dommelen. Het wakker zijn voordat je dit gevoel ervaart, hoort niet bij deze fase. Lees hier welke slaapfases er gedurende nacht zijn.

Maar wat is nu de beste slaaphouding?

Strikt genomen is die er eigenlijk niet, omdat je gedurende de nacht van houding verandert. Maar een juiste lighouding kan wel rugklachten en de daarmee gepaard gaande slaapproblemen of slapeloosheid – beperken of voorkomen. Ook al verander je gedurende nacht van slaaphouding, komt de houding die je hebt bij de inslaapfase het vaakst voor. Neem bij het testen van matrassen ook deze slaaphouding aan. Lees hier het welk matras voor jou geschrikt is.

Zijslaper

Zijlig blijkt de meest populaire houding te zijn. De meeste mensen liggen het gemakkelijkste op hun zij. Daarom is het meteen ook de meest natuurlijke positie. Je ruggenwervels vormen – mits je over een goed matras en bedbodem beschikt – een mooie, horizontale lijn.

Rugslaper

Als je op je rug slaapt, wordt je lichaam meestal vrij goed ondersteund. Je gewicht wordt namelijk verspreid over de grootst mogelijke oppervlakte van de matras. De kans dat je ’s nachts in de meest vreemde posities verrolt is ook een stukje kleiner. Het enige nadeel is dat je sneller gaat snurken. Als je op je rug ligt, zakt je tong namelijk naar achteren en sluit ze gedeeltelijk de luchtpijp af. Met een snurkorkest als resultaat. Misschien is dan een Smart base spiraalbodem of Smart base boxspring ideaal.

Buikslaper

Hoewel de buikligging er lekker knus uitziet, is het de meest belastende en ongezonde slaaphouding. Buikslapen vlakt de lendenkromming af, waardoor je ruggengraat geen mooie s-curve meer vormt. Je onderrug staat de hele tijd onder druk en op de koop toe ligt je nek gedraaid. Een onnatuurlijke, verkrampte positie die gegarandeerd pijn oplevert. Hoewel je deze houding beter niet aanneemt om in te slapen, levert op je buik slapen niet altijd problemen op. Buikslapen kan je trouwens afleren. Met een worstkussen voorkom je dat je op je buik rolt.

Om onze website voor jou nog beter te maken, gebruiken wij cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). Ook willen we cookies plaatsen om je bezoek aan onze website jou makkelijker te maken.